quinta-feira, 4 de julho de 2019

A modéstia das cabras


La modèstia de les cabres

Podria dedicar aquesta columna a denunciar com es desfan les zones altes de Montserrat a causa de les cabres i els cabrons que, moguts per la fam, consumeixen el sotabosc de les canals i els jardins penjats d’aquesta muntanya plena de racons insólits. Podria alertar que amb els xáfecs de qualsevol estiu la força accelerada de l’aigua s’endurà la terra i els còdols que Montserrat ha acumulat allà durant segles. Estaria bé apuntar que a les zones baixes com el camí de l’Arrel o el Monestir, la vegetació és frondosa, selvática i espectacular mentre que com més amunt i més lluny de la gente, menys vegetació hi ha. Podríem pensar que els únics que es beneficien de la presencia de cabres a Montserrat són quatre caçadors rics, amb ganes de gastar un dineral per quatre trets i un parell de banyes sobre la llar de foc a la cabana del bosc. Em podeu acusar de simplista, si voleu. Escrivint això semblaria que discrepo de les politiques del Departament de Territori i Sostenibilitat. I és clar, això és obvi.
Podria escriure de tot això, però deixaria passar l’oportunitat d’explicar-vos aquella vegada que amb la suor al front avançava per una aresta verticalíssima al Puntal de l’Albarda. Feia la primera ascensió d’una via amb nom de contesa electoral, sol, i no volia deixar gaires expansius a la roca. Després d’escalar un tram al límit, tan lluny com estava de l‘última assegurança, vaig resoldre que aquella quinzena de metres eren com a mínim de sisè grau. Vaig dedicar una hora més a acabar el llarg, tirant d’estreps, falques de fusta, pitons i ganchos fins a la reunió. Un bom amic i encara més bom escalador va anar-hi a fer la primera repetició. Sabent que l’hauria provada d’escalar tota en lliure, vaig preguntar-li pel grau, encuriosit. Jo l’havia graduada 6a i A2+. L’amic em va mirar somrient i em va dir: -6a. No hi vaig caure i vaig demanar-li: -I l’A2? I sorneguer va repetir: -6a. Vam riure.
El grau és subjectiu, sí. Orientatiu, també. Depèn del moment de cadascú, de la forma física i psíquica. Però té per objectiu establir uns paràmetres que classifiquin les dificultats. Som víctims de les generacions que ens han precedit i d’oberturistes contemporanis que en un moment probablement més testosterònic han proposat graus més baixos i collats del que hauria estat encertat. De vegades, assajant els llargs prèviament oberts per dalt o amb els estreps; ni tan sols escalant-los sempre de primer i proposant graus baixos tibant de segon o amb les assegurances já col-locades. D’això se’n diu modèstia, falsa modèstia o, com va dir el mestre, vanitat oculta. L’altre dia vaig escalar una clássica de dificultat dels anys 80 a l’Aeri, molt celebrada, i encara em cou per dins tanta modèstia. La modèstia de les cabres.

Dani BRUGAROLAS, opinião – rubrica Encordats (Vertex nº 284, 2019: 11)



REFERÊNCIA BIBLIOGRÁFICA
BRUGAROLAS, Dani. La modèstia de les cabres. Barcelona: Federação Catalã de Alpinismo e Escalada; Revista Vertex, nº 284, Maio/Junho de 2019, pp. 98.  


Sem comentários:

Enviar um comentário